Neoneresansowa rezydencja Wężyków w Minodze...
Zbigniew Beiersdorf
Neoneresansowa rezydencja Wężyków
Zespół
dworski w Minodze koło Skały, położony około 30 km na północ od
Krakowa, w malowniczym krajobrazie na skraju Jury
Krakowsko-Częstochowskiej, jest cennym zabytkiem, pomijanym całkowicie
w dotychczasowej literaturze naukowej1.
Usytuowany wraz ze wsią
Minoga w głębokiej dolinie rzeczki Minożki (dopływ Dłubni) - w widłach
tej rzeczki i jej bezimiennego dopływu - składa się, jak zawsze w
wypadku zespołu dworskiego, z trzech elementów strukturalnych: dworu
(ii. l) - rezydencji właściciela, parku dworskiego i obszernego
folwarku z zachowaną zabytkową zabudową i śladami stawów rybnych.
Zespół ten - wraz z sąsiadującym z nim barokowym kościołem parafialnym,
stojącym ponad doliną Minożki -jest dominantą krajobrazową większej
struktury przestrzennej rozciągającej się na obszar całej wsi, dzięki
świadomemu komponowaniu krajobrazu, uporządkowanemu przez system dróg
dojazdowych, zbiegających się centralnie przy dworze i kościele. Drogi
te ukształtowane są jako aleje obsadzone obustronnie szpalerami drzew.
Historia
zespołu dworskiego w Minodze jest stosunkowo skromnie udokumentowana,
szczególnie jego dawniejsze dzieje. Nowsze są lepiej czytelne. Śledzić
je można częściowo poprzez analizę historii wsi Minoga. Oto szereg
faktów i dat:
1257 r. - pierwsza wzmianka o istnieniu wsi, dokonana
z okazji nadania przez księcia Bolesława Wstydliwego części Minogi dla
klasz-
1 Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. l. Województwo krakowskie. Warszawa 1953, s. 394
wymienia tylko pozostałości dwóch bram dworskich z XVII i XVIII w. Jedynym opracowaniem
obejmującym całość założenia jest maszynopiśmienne studium: Z. Beiersdorf Minoga (gmina Skala.
woj. krakowskie). Zabytkowy zespól dworski. PKZ-Kraków 1978. Jest ono podstawą niniejszego
opracowania.
1. Dwór w Minodze koło Skały, woj. krakowskie. Widok ogólny od strony dawnego podjazdu. Stan obecny. Fot. Z. Beiersdorf
toru
SS. Klarysek w Skale2. Z faktu dysponowania przez księcia wsią,
wnioskować można, że stanowiła ona pierwotnie jego własność z ośrodkiem
na zamku Grodzisko koło Skały.
XIV
wiek - wieś Minoga przeszła w ręce rycerskie z nieznanego nadania
książęcego lub królewskiego (Władysława Łokietka lub Kazimierza
Wielkiego). Również część klasztorna przeszła na własność rycerską.
Należała ona do rodu Nowińczyków - później Minoskich3.
Okres
późnośredniowieczny i wczesnonowożytny (XV-XVI w.) przyniósł
wykształcenie się zespołu dworsko-folwarcznego jako konsekwencję
ogólnego procesu rozwoju gospodarki typu folwarcznego. W ramach tego
zespołu istniał dwór - siedziba właściciela. Wzmiankowany jest on po
raz pierwszy dopiero w 1653 r. przy okazji napadu rozbójniczego4.
Usytuowanie zespołu dworskiego w widłach potoków oraz otoczenie go
murem i bramami, sugeruje zamierzone, choć ' niewątpliwie skromne cechy
obronne, istotne jednak ze względu na stosunkowo bliskie położenie
Minogi przy granicy państwa.
-
2 J. Długosz Opera Omnia, t. 9,
Liber Beneficiorum dioecesis cracoviensis, t. 3. Wyd. A. Przeździecki,
Kraków 1864, s. 333; dokument uposażenia klasztoru klarysek
przenoszonych z Zawichostu do Skały:
por. Kodeks Dyplomatyczny
Małoposki. Wyd. F. Piekosiński, Kraków 1876. nr 57; J. Stoksik
Powstanie i późniejszy rozwój uposażenia klasztoru klarysek w Krakowie
w XIII i XIV w. [w:] „Rocznik Krakowski". t. 35. Kraków 1961, s. 99
3
Śladem po pierwotnym podziale wsi może być zgrupowanie zabudowy
wiejskiej w dwóch zespołach: na wschód i na zachód od dworu. Podział
wsi utrzymujący się przez cały okres średniowiecza (w. XIV i XV)
poświadczony jest jej niejednolitą własnością. Należała ona
równocześnie do szeregu właścicieli z rodu Nowińczyków. Materiały do
„Słownika Historyczno-Geograficznego Województwa Krakowskiego w
średniowieczu. rkps. w Pracowni Słownika Krakowskiego Oddziału PAN.
Od
XVII w. dwór w Minodze przeszedł z rąk rodu Minoskich w posiadanie
innych rodzin. Kolejnymi właścicielami byli: Szylingowie5,
Lanckorońscy6, Szembekowie7 i(Antoni Felicjan Szembek w 1737 r.
ufundował tu bardzo interesujący barokowy kościół parafialny)8. Po
Szembekach właścicielami w drugiej połowie XVIII wieku byli Ogiń-scy9,
a od 1772 roku - Puszetowje10.
W roku 1839 Stanisław Pu^zet sprzedał
Minogę Franciszkowi Wężykowi ".Nowy właściciel Franciszek Wężyk
(1785-1862) kasztelan Rzeczypospolitej, senator Królestwa Polskiego,
literat i polityk, zamie-szkiwał z rodziną stale w Krakowie12, w
Minodze zaś przebywał jako
w letniej rezydencji'3. Wieś i jej
okolice - dolina Prądnika - stały się dla niego tłem i tematem utworów
poetyckich, takich jak poemat: Okolice
4 J.W. Smogoniewski,
Materiały Opis historyczno-statystyczny wsi województwa krakowskiego.
rkps. w Bibliotece PAN w Krakowie. nr 477.
5 Rejestr poborowy
województwa krakowskiego z roku 1629. Oprac. W. Domin. J. Kolasa. S.
Zyga. Red. S. Inglot, Wrocław 1956, s. 16.
6 Rejestr poborowy
województwa krakowskiego z roku 1680. Oprac. E. Trzyna. S. Zyga. Red.
S. Inglot. Wrocław 1959, s 15.
7 Spis podymnego województwa krakowskiego z roku 1734, rkps. w bibliotece krakowskiego Oddziału PAN. nr 442, s. 2.
8
Katalog zabytków sztuk w Polsce, op. cit., s. 394; T. Chrzanowski, M.
Kornecki Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982, s. 364; Archiwum
Państwowe w Kielcach (AP Kielce) Akt fundacji kościoła murowanego w
Minodze; [w:] Acta Specialia Komisji woj. krakowskiego tyczącej się
zabezpieczenia sum funduszowych na dobrach Minoga, rkps., sygn. 4743.
9
Wieś przeszła jako posag Pauli Szembek córki siarościca
brzesko-kujawskiego w ręce jej męża Jędrzeja z Kozielska Ogińskiego,
referendarza Wielkiego Ks. Litewskiego, Akt sprzedaży dóbr w Minodze w
1772 r. Archiwum Państwowe w Krakowie (AP Kraków) Acta Terr. Crac.
Nova, t. 9 s. 55-57.
10 W 1772 r. Ogińscy sprzedali Minogę
Franciszkowi Ksaweremu Puszetowi staroście duninowskiemu i jego żonie
Wiktorii z hr. Zaluskich. AP Kraków Acta Terr. Crac. Nova. op. cit.
11
Sprawa przejęcia majątku stala się przedmiotem długotrwałego procesu.
Papiery W. Kopffa. rkps. w Bibliotece Jagiellońskiej, sygn. 4891/IV,
fasc. 11, s 104, Sumariusz dokumentów w sprawie Stanisława Puszeta
przeciw Franciszkowi Wężykowi.
12 Franciszek Wężyk wyemigrował z
Królestwa Polskiego i osiadł w Krakowie w 1836 r. K. Bąkowski Życiorysy
Krakowian, rkps. w Bibliotece Jagiellońskiej, sygn. 7316/IV.
Obywatelstwo Wolnego Miasta Krakowa otrzymał w 1838 r.; S. Tomkowicz
Żywot Franciszka Wężyka z użyciem głownie własnych zapisków poety
skreślony [w:] Pisma Franciszka Wężyka, Poezje z pośmiertnych
rękopisów, t. 2, Kraków 1878, s. 379. Zamieszkiwał początkowo w
kamienicy przy ul. Św. Anny, róg Wiślnej, później zaś, do końca życia,
w kamienicy przy Małym Rynku; J. Brodowicz Notaty, Kraków Wężyków
rodzina: Franciszek, Alojzy, Michał, Stanisław, rkps. w Bibliotece
Jagiellońskiej, sygn. 6111/III, s. 26
13 Z. Zapała Franciszek Wężyk, monografia biograficzno-krytyczna, Kraków 1898.
Krakowa^czy
poemat Wieś polska15, gdzie dwór w Minodze określony został -
niewątpliwie z sentymentalnym zabarwieniem - jako „domek ubogi" z
zaznaczeniem, że „dwór szlachecki niewiele różni się od chatek. Ma on
większe rozmiary i czystsze podwórze, kwiaty...", we dworze „w
chędogiej komnacie broń i palna, i sieczna wisi na makacie". Opis ten
dotyczył tzw. starego dworu, parterowego budynku zapewne barokowego z
XVIII wieku, który stal w miejscu obecnego dworu. Sytuacja ta
potwierdzona jest przez kompozycyjny związek dworu z regularnym ogrodem
kwaterowym, uwidocznionym na mapie Galicji Zachodniej z 1809 roku
Mayera von Heldensfelda, wspomnianym zresztą w cyto-wanym poemacie jako
„szpaler". We dworze tym kasztelan Wężyk gościł w 1842 roku przez kilka
tygodni innego stawnego poetę Cypriana Kamila Norwida, którego do
Minogi przywiózł jego przyjaciel, Władsław Wężyk, bratanek
kasztelana, a zarazem poeta i krytyk literacki16.
W 1859 roku prawa
majątkowe do Minogi przekazał Franciszek Wężyk na rzecz swego syna
Teofila17, który zmodernizował rezydencję, zamawiając projekt nowego,
murowanego dworu określanego jako „pałac" u najbardziej renomowanego
wówczas krakowskiego architekta Filipa Pokutyńskiego. Projekt ten
powstał na początku 1859 roku" i posłużył do wzniesienia istniejącego
do dzisiaj dworu, adaptującego sytuację i piwnice starego dworu.
Po
śmierci Teofila Wężyka w 1887 roku^dobra w Minodze przeszły na jego
córkę Zofię z Wężyków Borowską i jej męża Józefa
Skbek-Borowskiego^.W rękach rodziny Borowskich majątek pozostawał do
1945 roku. Przejęty przez Skarb Państwa ulegał systematycznej
dewastacji. We dworze umieszczono mieszkania robotników rolnych.
14 F. Wężyk Okolice Krakowa – poema, Kraków 1820, wyd. l; Kraków 1823. wyd. 2; Kraków 1834, wyd. 3.
15
F. Wężyk Wieś Polska „14 czerwca 1859 w Minodze, wsi polskiej do dziś
dnia" [w:] Pisma F. Wężyka. op. cit., t. 3. Kraków 1878, s. 310 i nast.
16
List F. Wężyka do K. Koźmiana z 29 XII 1845. Wyd. S. Tomkowicz
Korespondencja literacka Kajetana Koxmiana z Franciszkiem Wężykiem
(I845 1856), Archiwum do Dziejów Literatury i Oświaty w Polsce, t. 14.
Kraków 1914. s. 27; wg Norwid. Z dziejów recepcji twórczości. Wybór
tekstów. opracowanie i wstęp M. Inglot. Warszawa 1983, s. 38-39.
17
Pismo zdn. 15 wrzesnia 1859 podpisane przez „właściciela teraźniejszego
wsi Minoga", Teofila Wężyka, z zaznaczeniem, że przejął on majątek na
początku tegoż roku. AP Kielce Akta Dyrekcji Ubezpieczeń, sygn. 991 –
Minoga, pow. Olkusz, gubernia radomska.
18 Pierwsza wersja projektu
dworu powstała 7 stycznia 1859. Druga wersja, neorenesansowa, która
została zrealizowana datowana jest o miesiąc później: 4 lulcgo 1859.
19 Klcpsydra Teofila Wężyka, rkps. w Bibliotece Krakowskiego Oddziału PAN. sygn. 7281.
20
List z r. 1887 Gabryeli Wężykowej, wdowy po Teofilu do córki Zofii
Borowskicj, rkps. w Bibliotece Krakowskiego Oddziału PAN. sygn. 1001,
karta 83-84.
sklep i siedzibę Ludowego Zespołu Sportowego. Park
dworski, niegdyś pełen wspaniałych okazów drzew i kwiatów zamieniony
został na pastwisko (protestował przeciwko temu bezskutecznie już 9
maja 1945 roku Pełnomocnik Rządu Tymczasowego do spraw
rolnych)2'.Później park zamieniono na boisko piłkarskie, wycinając
częściowo drzewa. które przeszkadzały w uzyskaniu wymiarowej płyty. W
1%U roku pr/c/ podjazd przed dworem przeprowadzono główną drogę
tranzytową. Kzym połączone było zlikwidowanie części parku od strony
podjazdu. Zburzenie zabytkowej oficyny z oranżerią i zniszczenie stawów
rybnych. jam dwór, z biegiem czasu opuszczony przez przypadkowych
lokato-Jow, chyli się ku ruinie. Pozbawiony całkowicie wewnętrznego
wyposa-ibnia, ograbiony został nawet z kominka wmurowanego w ścianę.
Wysiłki władz konserwatorskich podejmowane od lat 70. mające na celu
znalezienie dla dworu właściwego opiekuna i użytkownika, który byłby w
stanie podjąć zadania rewaloryzacyjne, zakończyły się. jak dotychczas,
pełną klęską. Niemniej, choć zaniedbany do granic ruiny, dwór w Minodze
istnieje nadal jako zespół i jako budowla - dawny dom właścicieli. W
tym węższym pojęciu dwór jest tematem niniejszego artykułu.
Jak
wspomniano już, budowla ta wzniesiona została według syg-nowanego i
datowanego projektu, którego twórcą był Filip Pokutyński. Projekt ten
został odnaleziony w zbiorach prywatnych pr/ez autora referatu22.
Zachowały się zasadniczo tylko widoki elewacji, przepadły zaś rzuty
poziome. Niemniej porównując zachowane elementy projektu i realizacją
wskazać należy na ich ścisłą i pełną zależność. Zależność ta dotyczy
jednak ostatecznej wersji projektu, do której Pokutyński doszedł na
drodze trójetapowych poszukiwań. Fakt len można skon-statować
analizując dwie zachowane wersje projektu elewacji (ii. 2.3.4). a także
inwentaryzację dworu z roku 1866 wykonaną dla oszacowania wartości
dworu do celów ubezpieczeniowych23. Inwentaryzacja ta opracowana 7 lat
po wybudowaniu dworu, przez inż. Kussulha. powstała najprawdopodobniej
jako przerys oryginalnego projektu. a nie jako zdjęcie z natury.
Wskazuje na to wielki stopień precyzji lej
21 Akta wsi Minoga w
Biurze Geodezyjnym Urzędu Miasta i Gminy Skala, woj.
krakowskie. 22 Za udostępnienie tych projektów oraz
innych cennych materiałów rodzinnych które stały się podstawą
niniejszego opracowania, dziękuje Pani Jadwidze ze Skarbek-Borowkich
Jaroszyńskiej. 23 AP Kielce. Akta Dyrekcji Ubezpieczeń –
Mnioga, op. cit., Inwentaryzacja dworu w Minodze. sygn. przez inż.
Kossutha z Olkusza.
2. Dwór w Minodze koło Skały, woj.
krakowskie. Fasada. Projekt Filipa Pokutyńskiego – 1. wersja (nie
zrealizowana) ze stycznia 1859 r. Fot. PKZ Kraków
inwentaryzacji,
która odróżniają od innych bardziej szkicowo opraco-wanych dla potrzeb
Dyrekcji Ubezpieczeń. W tym świetle uznać mązna inwentaryzację dworu w
Minodze z 1866 roku jako substytut tych części projektu autorskiego,
które nie zachowały się do naszych czasów, np. rzuty poziome (ii. 5).
W
oparciu o te materiały stwierdzić można, że rzut i układ przestrzenny
oraz bryła dworu zaprojektowana już w pierwszej wersji projektu ze
stycznia 1859 r. są zasadniczo identyczne z zachowanym obecnie. Powstać
miał budynek asymetryczny złożony z parterowego, wydłużonego korpusu,
prostopadłego, krótkiego, piętrowego skrzydła i baszty usytuowanej u
ich zbiegu. Baszta miała dominować nad całością założenia. Wersja ze
stycznia miała elewację neorenesansową z elemen-tami stylu
szwajcarskiego, o których decydował drewniany portyk frontowy,
drewniany balkon oraz forma dachu dwuspadowego, krok-wiowego z ozdobnym
szalunkiem pod okapem i „laubzegowymi" wypełnieniami trójkątnych
przyczółków stężonych jęlką (ii. 2). Wersja kolejna, która powstała w
etapie drugim, późniejszym o miesiąc, i pochodzi z lutego 1859 roku,
różni się od pierwszej wyłącznie rozwiązaniem elewacji (ii. 3, 4).
Zastosował tu Pokutyński formy
3. Dwór w Minodze koło Skały,
woj. krakowskie. Fasada. Projekt Filipa Pokutyńskiego – 2. wersja
(zrealizowana) z lutego 1859 r. Fot. PZK Kraków
4. Dwór w
Minodze koło Skały, woj. krakowskie. Elewacja Ogrodowa. Projekt Filipa
Pokutyńskiego – 2. wersja (zrealizowana) z lutego 1859 r. Fot. PZK
Kraków
zdecydowanie neorenesansowe, a dokładniej opartą na
tradycji Schink-Iowskiej, redakcję form architektury neorenesansowej z
przymieszką tradycji helleńskich, typową dla berlińskiej szkoły uczniów
Schinkla z Friedrichem Augustem Stiilerem na czele24. Wplywy te
odnaleźć można w kształtowaniu bryły z modnymi wówczas niskimi dachami
dwuspadowymi i z trójkątnymi przyczółkami ujętymi w akroteriony.
Trzeci
i końcowy etap autorskiego tworzenia koncepcji dworu w Minodze
sprowadzał się jedynie do nieznacznego przedłużenia rzutu korpusu o
skrajną, wąską oś po stronie północnej. Korekta autorska zaznaczona
została ołówkiem na litograficznym projekcie. Została ona uwzględniona
podczas realizacji dworu, gdyż na inwentaryzacji z 1866 r. (ii. 5)
dodana oś skrajna jest zarejestrowana jako istniejąca.
W projekcie
elewacji ogrodowej (ii. 4) jednym z charakterystycznych elementów,
analogicznych do postschinklowskiej architektury berliń-skiej z lat 50.
XIX w., była drewniana pergola projektowana przy wyjściu ogrodowym25.
Zrealizowany
układ przestrzenny parterowego korpusu jest dwu-traktowy, z korytarzem
międzytraktowym. Prostopadle do korytarza wyznaczona jest główna oś
komunikacyjna dworu zaakcentowana od frontu wydatnym portykiem
arkadowo-filarowym poprzedzającym wejście do hallu oraz wyjściem z
salonu do ogrodu. Pion komunikacyjny rozwiązany w formie dwubiegowych
schodów drewnianych, umiesz-czony jest między hallem a skrzydłem
bocznym.
Skrzydło boczne piętrowe, krótkie, jednotraktowe i
dwuosiowe ma układ przestrzenny analogiczny na obu kondygnacjach.
Dodatkowe wejście do skrzydła od strony północnej poprzedza
przedsionek, którego płaski dach wykorzystany jest jako taras
apartamentu na piętrze.
Wieża na rzucie kwadratu ma w każdej kondygnacji jedno, obszerne pomieszczenie.
Elewacje
dworu rozwiązane są jednolicie, z wyodrębnionym coko-łem, gzymsem
kordonowym na wysokości parapetów okiennych i bel-kowaniem w strefie
ścianki kolankowej. Elewacje różnią się ilością osi okiennych, które
zgrupowane są parami, ujętymi we wspólne obra-mienia. W podokiennikach
umieszczone są dekoracyjne płyty terako-
24 E. Börsch-Supan Berliner Baukunst nach Schinkel 1840-70. Studien zur Kunst des 19. Jahrhunderts, t. 25, Monachium 1977.
25 op. cit.
towe z ornamentem akantowym (ii. 6). Fasadę ożywiają dwa ryzality:
pierwszy
przed wejściem głównym, w formie trójarkadowego portyku nakrytego
trójkątnym przyczółkiem oraz drugi, boczny, nieznacznie wysunięty przed
fasadę i również nakryty trójkątnym przyczółkiem. We fryzach
przyczółków umieszczone są terakotowe płyty z wicią roślinna (ii. 6).
Filary portyku opięte są pilastrami toskańskimi o trzonach wypełnionych
płycinami. Podobne plyciny występują na podniebiu arkad portyku.
Zgodnie
z projektem bryła budynku jest zróżnicowana. Dachy dwuspadowe o
nieznacznym spadku połaci mają niskie trójkątne szczyty. Wieża
stanowiąca dominantę wysokościową nakryta jest niskim, namiotowym
dachem ośmiopołaciowym ze sterczyną. Połacie obite są białą blachą
cynkową. Nic zachowały się blaszane akroteriony umieszczone dawniej na
osi i u podstawy przyczółków.
Analizując formę dworu w Minodze uznać
należy, że realizuje on temat achitektoniczny willi. Kształtowanie
siedzib wiejskich jako willi było jedną z istotnych cech kultury XIX
wieku. Zgodnie z definicją znanej Encyclopaedia offarm, collage and
villa architecture J.^C. Lou-dona (Londyn 1833; wyd. 2, 1842) „willa to
mały budynek mieszkalny w otoczeniu ogrodowym". Temat willi był jednym
z głównych wątków architektury od drugiej połowy XVIII wieku poprzez
wiek X^(. Jako dziedzictwo wieku XIX wszedł do repertuaru architektury
maszego stulecia. W willi skupiły się bodaj najsilniej cechy
architektury prero-mantycznej i romantycznej: strukturalny związek
budowli z krajo-brazem, z zielonym otoczeniem oraz nieregularny,
swobodny rzut, układ przestrzenny i układ bryły. Wszystkie te cechy
mieszczą si? w ogólnie pojętej malowniczości kompozycji
architektonicznej. Ideał estetyczny malowniczości wylansowany został w
Anglii, gdzie estetykę piciurescJue głosił W. Gilpin, U. Price, R.
Payne-Knight, a później A. W. Pugin, J. Ruskin i wielu innych26.
Wykładnikiem malowniczości był m.in. nurt tzw. architektury
nieregularnej, zwanej też „swobodną", do której należała przede
wszystkim architektura willowa27.
26 Ch. Hussay The Picturesque,
Londyn-Nowy York 1927; N. Pevsner Picturesque in architecture [w:
Journal of the Royal Institute of British Architects". t. 55. 1957. s.
55 i nn.; C.V. Meeks Picturesque Ecclecticism, [w:] „The Art Bulletin",
R. 32, 1950, s. 226-235; P. Collins Changing Ideals in Modern
Architecture 1750-1950. Londyn 1965, s. 42 i nn.
27 E. Kaufmann
Architecture in ihe Agę of Reason, Baroque and post Baroque in
England, Italy, France, Cambridge 1955; Wyd. francuskie: L'Arrhitecture
de 1'Age de la Lumiere, Paryż 1963: H. R. Hitchcock Earl Victorian
Architecture in Britain. t. l, New Haeven 1954, s. 26.
6. Dwór w
minodze koło Skały, woj. krakowskie. Terakotowa dekoracja elewacji: a)
fryz pod gzymsem wieńczącym, b) podokienniki. Stan obecny. Fot. J.
Doraczek
W Polsce nurt ten miał tradycję sięgającą także drugiej
polowy XVIII wieku i - rzecz charakterystyczna - również związany był z
architekturą willową28. Kolejnym etapem architektury malowniczej był w
Polsce temat architektoniczny zamku neogotyckiego oraz kon-tynuacja
tematu willi rozwinięta w dwóch odmianach; willi gotyckiej i willi
włoskiej29. Geneza obu miała rodowód angielski. Szczególnie willa
włoska z asymetrycznie usytuowaną wieżą, wzorowana na XVII-wiecznych
pejzażach arkadyjskich Clauda Lorraina i Nicolasa Poussaina, a za ich
pośrednictwem na wiejskiej architekturze Kampanii i Toskanii, miała
istotną wartość dla architektury malowniczej XIX wieku. Za pierwszą
„willę włoską" uchodzi, zdaniem historyków architektury, willa w
Cronkhill koło Shrewsbury, wzniesiona około 1802 roku przez Johna
Nasha30. Obydwa typy willi popularyzowały w Anglii i poza nią
wydawnictwa o charakterze wzornikowym, np. Roberta Lugara:
Architectural Sketschesfor Cottage, Rural Dwelinngs and Villas in the
Grecian, Gothic and Fancy Style (1805), Johna Papwortha Rural
residences (1818; wyd. 2, 1823) czy wreszcie wspo-mniana praca
Jonathana Claudiusa Loudona Encyclopaedia of Cottage Farm and Villa
architecture i tegoż An Encyclopaedia of Agriculture (Londyn 1835), z
dużym rozdziałem poświęconym budowie rezydencji wiejskich. Recepcja
dzieł Loudona w polskiej wersji językowej była bardzo wczesna. Już w
1819 roku ukazało się tłumaczenie jego pracy Zakładanie folwarków
podług zasad szkockiego gospodarstwa i o przyozdabianiu posad wiejskich.
Temat
willi przejęła z Anglii architektura europejska i amerykańska.
Szczególnie znaczące rezultaty zyskały wille w Niemczech w kręgu
Schinkla i Periusa. Niemiecka redakcja willi włoskiej miała dla Polski
znaczenie najważniejsze. Jak pisał o tym prof. Jaroszewski budowlami
wzorcowymi stały się: Dom ogrodnika w parku Charlottenhof w Pocz-damie,
wzniesiony 1829-1833 przez Ludwika Periusa według projektu Schinkla
oraz dom mieszkalny w Bażantarii w tym samym zespole
28
T. S. Jaroszewski Legenda klasycysmu. O niektórych problemach
architektury polskiej przełomu XVIII i XIX w. [w:] Romantyzm. Maleriały
Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1967, s. 265; M.
Kwiatkowski Zapowiedzi romantyzmu w architekturze polskiej 2 połowy
XVIII wieku [w:] Romantyzm. Materiały Sesji, op. cit., s. 219-235; M.
Kwiatkowski Szymon Bogumił Zug. Architekt polskiego Oświecenia.
Warszawa 1971, s. 65.
29 T. S. Jaroszewski O siedzibach neogotyckich w Polsce, Warszawa 1981, s. 5-56.
30 H. R. Hitchcock, op. cit., s. 27.
Charlottenhof,
wzniesiony przez Periusa w latach 1842-184431. Wzory architektury
schinklowskiej i postschinklowskiej, np. Friedricha Augus-ta Stülera
inspirowały nie tylko Lanciego, lecz Karola Würtemberga, działającego
m.in. w Wielkim Księstwie Poznańskim33, Henryka Mar-coniego34, Adama
Idźkowskiego35, a także ich krakowskich kolegów: Filipa
Pokutyńskiego36, a nieco później Maksymiliana Nitscha37.
Filip
Pokutyński studia odbył we Francji, Włoszech i Niemczech. Mając
dwadzieścia siedem lat został w 1856 roku profesorem budownic-twa w
Krakowskim Instytucie Technicznym38, Pierwszym jego więk-szym dziełem
był gmach Towarzystwa Naukowego Krakowskiego39 rozpoczęty w 1857 roku,
jest to dzisiaj siedziba krakowskiego Oddziału PAN przy ul.
Sławkowskiej 17, oraz rozbudowa pałacu Potockich
31 T. S. Jaroszewcki O siedzibach neogotyckich..., op. cit., s. 31.
32
A. Bartczakowa Franciszek Maria Lanci (1799-1875), Warszawa 1954; O
nawiązaniu do niemieckiej redakcji willi włoskiej przez Fr. M. Lanciego
przy budowie tzw. Żółtej Karczmy w Slużewie k. Warszawy (1852 r.); T.
S. Jaroszewski O siedstbach neogotyckich..., op. cit.
33 K.
Wurtemberg Sammlung architektonischer Entwurfe als Beitrag zur
Verschönerung und vervollkomung Ländlischer Wohnungen und
Landwirtschaftlichen Gebäude. Herausgegeben..., Leszno-Gniezno 1847; to
samo w polskiej wersji językowej; Zbiór architektonicznych pomysłów
służących dla upiększenia i uzupełnienia wiejskich budowli i zabudowań
gospodarczych. Lcszno-Gniezno 1848.
34 S. Łoza Henryk Marconi i jego
rodzina. Materiały do monografii w serii „Mistrzowie architektury
polskiej", Warszawa 1954; T. S. Jaroszewski, A. Rottermund Marconi
Henryk (1782-1863) [w:] Polski słownik biograficzny. t. 19. s. 599-600;
T. S. Jaroszewski, A. Rottermund, Katalog rysunków architektonicznych
Henryka i Leandra Marconich w Archiwum Głównym Akt Dawnych w Warszawie,
Warszawa 1977.
35 A. Idźkowski Composition d'architecture contenent
des batiments de toute espace tels que maisons de ville de campagne...,
Paryż 1843.
36 S. Łoza Architekci i budowniczowie w Polsce, Warszawa
1954, s. 242; Z. Białkiewicz, Przyczynek do biografii Filipa Romana
Pokutyńskiego [w:] „Czasopismo Techniczne", z. 3-B/184/. Kraków 1975.
s. 33-44; Z. Białkiewicz Przyczynek do dziejów budowy pałacu Potockich
w Krzeszowicach (Projekt F. R. Pokutyńskiego z 1858 r), [w:] „Teka
Komisji Urbanistyki i Architektury (KUiA) PAN Oddział w Krakowie", t.
12. Kraków 1978, s. 219-226; Z. Białkiewicz Trzy budowle Filipa
Pokutyńskiego [w:] „Rocznik Krakowski", t. 49, Kraków 1979. s. 141-166;
Z. Białkiewicz Pałacyk Marfiewicza w Krakowie i dawne Łazienki
Miejskie, później hotel Krakowski (Pr:yc:ynek do twórczości Filipa
Pokutyńskiego), „Teka KUiA PAN Oddriał w Krakowie", t. 13, Kraków 1979.
s, 25-31: Z. Białkiewicz Pałac Mieroszewskich w Krakowie (Przyczynek do
twórczości Filipa Romana Pokutyńskiegu), „Teka KUiA PAN Oddział w
Krakowie", t. 14. Kraków 1980. s. 7-11; Z. Białkiewicz Architektura
wczesnego historyzmu w twórczości sakralnej Filipa Pokutyńskiego
(1869-1877)., „Teka KUiA PAN Oddział w Krakowie", t. 16, Kraków 1982,
s. 37-46.
37 S. Łoza Architekci i budowniczowie, op.cit., s. 216: A
Nitsch Pałac w Bakończycach nieznane dzieło architekta Maksymiliana
Nitscha, „Teka KUiA PAN Oddział w Krakowie", t. 20. Kraków 1986. s. 213.
38 Z. Białkiewicz Przyczynek do biografii Filipa Romana Pokutyńskiego, op. cit.
39
F. Wężyk Pamiętnik do dziejów budowy domu dla Towarzystwa Naukowego w
Krakowie [w:] „Czas", Kraków 7 listopada 1860; F. Wężyk Zdanie
sprawozdania z budowy domu c. k. Towarzystwa Naukowego Krakowskiego i
składek na taż budowę zebranych od dn. I lutego 1860 do dnia tegoż
1861. [w:] „Rocznik Towarzystwa Naukowego Krakowskiego", t. 31, Kraków
1861. s. 33-38: K. Stachowska Dzieje budowy domu Towarzystwa Naukowego
Krakowskiego w l. 1857-1866, „Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie", R.
12, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 35-78.
w Krzeszowicach w 1858
r.40 W pierwszej fazie twórczości zaprojektował też dwór - willę
neorenesansową w Minodze w 1859 roku i dwór - willę gotycką w Piekarach
pod Krakowem (1861 r.)41.
Dwór w Minodze analizowany w
kontekście innych znanych dzieł z wczesnej fazy twórczości
Pokutyńskiego wykazuje zaskakująco dużo zbieżności z nimi. I tak:
podobieństwo ze wspomnianą wyżej siedzibą Towarzystwa Naukowego
Krakowskiego przy ul. Sławkowskiej w Kra-kowie nie ogranicza się tylko
do bliskiej analogii stylistycznej, tj, neorenesansu włoskiego
nawiązującego do wczesnej architektury tos-kańskiej w redakcji szkoły
schinklowskicj, ale dotyczy równia zasad-niczego układu przestrzennego
i detali. Zarówno dwór minoski, jak gmach krakowskiego Towarzystwa
Naukowego skomponowane są z korpusu i prostopadłego skrzydła bocznego.
Obie budowle nakryte są niskimi dachami dwuspadowymi z trójkątnymi
szczytami, ukształtowanymi w formie przyczółków. Budynek krakowski
zachował taki szczyt w południowej elewacji korpusu. Zbliżony jest też
systemem artykulacji elewacji obu budynków, w obu zastosował Pokutyński
jedynie podziały horyzontalne. Oprócz gzymsów kordonowych
międzykondygnacjowych użyte zostały gzymsy kordonowe na poziomie
para-petów okiennych. W obu przypadkach gzymsy wieńczące, podokapowe
podkreślone są motywami: kostkowania, wolich oczu i płasko
stylizo-wanych liści akantu, wykonanymi ze stiuku. Ten typ dekoracji
sztukatorskiej w gmachu Towarzystwa Naukowego stosowany jest nawet
obficiej: w obramowaniu portalu głównego i przyczółkach nadokiennych.
Podobna jest też zasada kompozycji otworów okiennych w obu budynkach.
Tu i tam zastosowane są charakterystyczne okna bliźniacze, a węgary
obramień wsparto na impostach, między którymi w podokiennikach osadzono
płyty terakotowe.
W obu budynkach użyte zostały charakterystyczne
akroteriony. W Minodze znane są one wyłącznie z przekazów
ikonograficznych, w Krakowie nadal dekorują one segmentowe przyczółki
okien I piętra.
Wspomnieć wreszcie należy o identycznym podziale kasetonowym w podłuczach arkad portyku w Minodze oraz arkad gurtowych w sieni
40
Z. Białkiewicz Przyczynekdo dziejów budowy pałacu Potockich, op. cit.;
W. Baraniewski Zespól rezydencjonalny w Krzeszowicach w XIX w. [w:]
Dzieła czy kicze. Red. E. Grabska, T. S. Jaroszewski, Warszawa 1981. s.
87-92.
41 F. Pokutyński Willa w Piekarach. Wyd. autolitograficzne w 14 tablicach. Kraków 1865.
głównej
gmachu Towarzystwa Naukowego Krakowskiego. Uderzające analogie wykazuje
również stolarka drzwiowa, płycinowa z futrynami wzbogaconymi o
nadproża. Jej podziały oparte są o renesansowe wzory serliańskie.
Również
uderzająco bliskie analogie wykazać można między Minogą a projektem
przebudowy pałacu Potockich w Krzeszowicach. Nie rozwijając tu tego
tematu, wskazać trzeba na wspólny rodowód form neorenesansowych,
podobieństwa artykulacji elewacji i podobieństwo bryły z niskimi
dachami dwuspadowymi, z trójkątnymi szczytami ujętymi w akroteriony,
wreszcie na podobieństwo portyku filarowo-arkadowego w Minodze i
analogicznego portyku w elewacji pałacu. W rezultacie tych analogii
autorstwo Filipa Pokutyńskiego można by wysunąć nawet w wypadku, gdyby
nie było ono faktem potwierdzonym źródłowo. Byłoby to uzasadnione
również kontaktami architekta z kasztelanem Franciszkiem Wężykiem i
jego rodziną. Związek ten wynikał ze wspólnego zaangażowania się w
sprawę budowy siedziby Towarzystwa Naukowego Krakowskiego. W roku 1856
Towarzystwo, do tego czasu złączone z Uniwersytetem Jagiellońskim,
odłączyło się od niego. Usamodzielniając się, uniknęło germanizacji,
której poddany został Uniwersytet w krótkim okresie między zajęciem
Krakowa przez Austrię w 1846 roku a wprowadzeniem autonomii w Galicji w
1867 roku. Towarzystwo Naukowe Krakowskie stało się wówczas ostoją
polskiej nauki42. W tej ważnej dla kultury narodowej chwili, w roku
1856 pierwszym prezesem Usamodzielnionego Towarzystwa wybrany został
Franciszek Wężyk. Nowy prezes z niezwykłym zapałem przy-stąpił już w
1857 roku do budowy nowej, własnej siedziby Towarzystwa. zlokalizowanej
przy ul. Sławkowskiej. Do pracy tej zaangażował architekta Filipa
Pokutyńskiego43. Prace przy budowie gmachu ciągnęły się aż do 1864
roku. cały czas przy udziale Franciszka Wężyka, który nie doczekał
jednak otwarcia budynku; zmarł bowiem w 1863 roku44. W świetle
powyższych faktów, zaangażowanie w 1859 roku Pokutyńskiego do budowy
rodowej siedziby Wężyków w Minodze było zupełnie zrozumiale.
42 J. Kras Życie umysłowe w Krakowie w latach 1848-1879. Kraków 1977. s. 110.
43
K. Stachowska Dzieje budowy, op. cit., s. 43, 46; F. Wężyk Pamiętnik do
dziejów budowy. op. cit.; S. Tomkowicz Żywot Franciszka Wężyka, op.
cit., s. 404.
44 S. Tomkowicz Żywot Franciszka Wężyka. op. cit., s. 417; K. Stachowska Dzieje budowy, op. cit., s. 64.
Chciałbym zwrócić uwagę na kilka aspektów dworu w Minodze.
I.
Problem sytuacji dworu. Dwór jest strukturalnie powiązany z parkiem
krajobrazowym współczesnym willi. Obserwować to można już w projekcie
elewacji ogrodowej (U. 4), gdzie Pokutyński przewidywał budowę
drewnianej, ażurowej pergoli obrośniętej pnączami, spełniają-cej rolę
klamry, spinającej wnętrze dworu z wnętrzem parku. Również lokalizacja
przybudówki z tarasem widokowym przy bocznej elekcji dworu świadczy o
wyczuciu relacji między architekturą a jej otoczeniem. Na tarasie
umieszczony jest punkt widokowy, umożliwiający nie tylko
perspektywiczne wglądy w głąb parku, ale przede wszystkim wiążący
kompozycyjnie dwór z dominantą krajobrazową Jaką jest bryła starego
kościoła parafialnego, piętrzącego się ponad parkiem. Dzięki temu dwór
zyskał kontekst nie tylko „Natury" lecz również „Historii", Ten aspekt
istotny dla romantycznej kompozycji przestrzennej odnaleźć można w
innym dziele Pokutyńskiego, w willi w Piekarach, która powiązana
została widokowo z opactwem w Tyńcu, leżącym na przeciwległym brzegu
Wisły. Na sprawę tę architekt zwracał uwagę w autorskim komentarzu do
projektu willi w Piekarach45. Takie ujecie problematyki krajobrazowej,
dworu miało charakter uniwersalny w tej epoce46. Dobrym przykładem może
być teoretyczna rycina opubli-kowana w Encyclopaedia of Agriculture J.
C. Loudona (Londyn 1835), w rozdziale poświęconym projektowaniu
rezydencji wiejskich. Modelowo przedstawiono tu powiązania
kompozycyjno-scenograficzne dworu nie tylko z parkiem, lecz również z
szerokim krajobrazem. Osie widokowe wyprowadzone z domu we wszystkich
kierunkach wiążą go z obrazami starego opactwa, ruin zamku, łańcucha
górskiego, z doliną rzeki, jeziorami, lasem i polami (il. 7). Dwór
stanowi ośrodek mikrokosmosu wiejskiej posiadłości, prywatnego paradis
terrestrae47.
II. Dla kształtowania elewacji dworu w Minodze charakterystyczne
są terakotowe płyty w podokiennikach i fryzy podokapowe również
46 F. Pokutyński Willa w Piekarach, op. cit.
46
Analogiczne postawy w komponowaniu rezydencji zajmowali tez polscy
teoretycy np.: August Fryderyk Moszyński; A. Morawińska Augusta
Fryderyka Moszynskiego rozprawa o ogrodnictwie angielskim, 1774.
„Teksty źródłowe do dziejów teorii sztuki", t. 24, Wrocław 1977;
(Izabela Czartoryska) Mysli różne o sposobie zakładania ogrodów,
Wrocław 1805; F. K. Giżycki O przyozdabianiu siedlisk wiejskich. Rzecz
zastosowana do Polski, t. l. Warszawa 1827.
47 Pragnienie jego
stworzenia było charakterystyczne dla umysłowości całego wieku XIX i
jest jednym z kluczy do interpretacji sztuki tego stulecia, W. Hofman
Das iridische Paradies. Kunst XIX Jahrhundert. Monachium 1960. s.
311-336.
7. Teoretyczny model krajobrazowego kształtowania
rezydencji wiejskiej wg J. C. Loudona An Encyclopaedia of Agriculture,
Londyn 1835. Fot. J. Krzyszkowski.
wykonane w terakocie.
Zastosowania tego typu dekoracji, o charak-terystycznej ceglanej barwie
- w połączeniu z bielą tynkowanych ścian pozwalało architektowi na
wprowadzenie gry kolorystycznej, który to problem korespondujący z
postulatem malowniczości, Cotlins uznał za typowy dla architektury XIX
wieku48. Zastosowanie terakoty należy zarazem do obszernego zagadnienia
eksponowania w dziele sztuki prawdziwego materiału. Zabieg ten mający
przesłanki estetyczne, etyczne i symboliczne, mieści się w ramach tak
istotnego dla sztuki XIX
48 Colins Changing Ideals, op. ci., s. 42-58, 111-115
wieku i początku XX wieku hasła Materialgerechtigkeit - oddawania sprawiedliwości tworzywu49. ^
Zastosowanie
terakoty przez Pokutyńskiego potwierdza silny wpływ Schinkla i jego
szkoły na twórczość architekta krakowskiego. To Schinkel, nawiązując do
wzorów wczesnorenesansowej ceglanej ar-chitektury toskanskiej chętnie
stosował terakotę. Dobrym przykładem jest tutaj berlińska Bauakademie z
lat 1832-183550.Ten typ tworzywa występuje i w innych dziełach
Pokutyńskiego, np. w najbardziej reprezentatywnym dla twórczości z
wczesnego okresu naszego architekta dziele, jakim jest krakowski dom
Towarzystwa Naukowego, gdzie w podokiennikach umieszczone zostały płyty
terakotowe z medalionami słynnych Polaków. Do terakoty powrócił także w
neogotyckiej willi w Piekarach z 1861 roku, gdzie zastosował „fryzy z
cegły prasowanej (terra cota) wedle form podanych z fabryk
wiedeńskich51.Poza Pokutyńskim w latach 50. XIX wieku nikt w Krakowie
nie stonował dekoracji terakotowej, oprócz Antoniego Stacherskiego,
który użył terakotowych medalionów na elewacjach przebudowanego w
latach 1854-1861 w stylu włoskiego trecenta arsenału miejskiego przy
Bramie Floriańskiej52.
Za
granicą natomiast terakota stosowana była powszechnie. Używali jej
paryscy architekci: Hittorf, Duban, Labrouste i Vaudoyer53. Popularność
płyt terakotowych rosła z chwilą wprowadzania konstruk-cji żelaznych,
które były osłaniane ze względów estetycznych an-tykorozyjnych takimi
właśnie płytami. Wraz z postępem technologicz-nym przemysłu
ceramicznego, przeżywającego apogeum w drugiej połowie XIX wieku,
zaczęto terakotę pokrywać barwną emalią, przykładem Muzeum Sztuk
Stosowanych w Wiedniu, wzniesione wg projektu H. Ferstel’a, w 1871 r.
III.
Analiza wnętrz dworu w Minodze wykazuje, że żadne z nich nie zachowało
się w pierwotnym stanie. Stan dawny udokumentowany jest
49 G.
Bandman Przemiany w ocenie tworzywa w teorii sztuki XIX w. [w:]
Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Dwadzieścia
sześć artykułów autorów europejskich i amerykańskich. Wybrał Jan
Białostocki, Warszawa 1976.
50 H. Beenken Schöpferische Bauideen der Deutschen Romantik. Moguncja 1952. s. 81.
51 F. Pokutyński Willa w Piekarach, op. cit.
52
J. Purchla O architekturze krakowskiej potowy XIX wieku [w:] „Rocznik
krakowski", t. 53, Kraków 1987, s. 103; J. Lepiarczyk Dzieje budowy
Muzeum Czartoryskich w Krakowie [w:] „Rozprawy i Sprawozdania Muzeum
Narodowego w Krakowie" (MNK), t. 3, Wrocław-Kraków 1957, s. 184-5.
53 R. Plouin Le demeure francaise au XIX siecle [w:] Les Monuments Historiques de la France 1974. nr 1, s. 39-40.
na
fotografiach archiwalnych. Nie zachowały się też żadne elementy
ruchomego wyposażenia i umeblowania. Z nielicznych uratowanych
elementów zabytkowych we wnętrzach wymienić można tylko te, które na
stale umieszczone były w ścianach dworu, a więc: piec oraz dekoracja
fasety stropowej i rozety w dawnym salonie. Przepadła polichromia
ścian, brak nawet śladów po dawnej dekoracji jadalni. Znajdowała się w
niej galeria popiersi królewskich, złożona z odlewów gipsowych zdjętych
z sarkofagów wawelskich. Na fotografii archiwalnej (il. 8). dobrze
czytelne jest popiersie Kazimierza Jagiellończyka i Władysława
Jagiełły. Galeria ta stanowiła charakterystyczny przejaw patriotyzmu.
Geneza galerii portretowych w rezydencjach ma dawną metrykę i sięga
czasów renesansu. Szczególnie kultura sarmacka chętnie operowała
galeriami rodowymi. W XIX wieku nastąpił jednak proces obiek-tywizacji
historii. Miejsce prywatnych „dziejów rodu" zajęła „historia Ojczyzny",
symbolizowana przez postacie z panteonu narodowego: królów, bohaterów
jak: Czarniecki, Kościuszko, Poniatowski, czy wieszczów jak Mickiewicz.
Popiersia ich pojawiły się zarówno w dekora-cjach wnętrz od pierwszej
połowy XIX w.54 i na elewacjach kamienic krakowskich w drugiej połowie
XIX wieku55. Dla dekoracji wnętrza dworu w Minodze szczególnie ważne
jest porównanie jej z pierwotną dekoracją sali biblioteki w gmachu
Towarzystwa Naukowego Krakow-skiego. W jej wnętrzu znajdowała się
bowiem identyczna galeria portretowych popiersi królewskich, zdjętych z
sarkofagów wawelskich przez Parysa Filippiego w latach 1861-186556.
Popiersia te zostały usunięte z gmachu krakowskiego dopiero w okresie
po II wojnie światowej.
Jakkolwiek popiersia królewskie tego typu
były u schyłku XIX wieku produkowane seryjnie w Krakowie57, to ich
zastosowanie w gmachu Towarzystwa Naukowego Krakowskiego i w Minodze
uznać należy za najwcześniejsze przykłady takiej dekoracji
architektonicz-
54 Szczególnie interesującym przykładem był
„salon gotycki" z gipsowymi popiersiami królów w kamienicy Józefa
Louisa przy Rynku Głównym 13, urządzony po 1841 r.; Jego widok
publikowały Pamiętniki krakowskiej rodziny Louisów (1831-1869). Oprac.
J. Zathey, Kraków 1962. s. 148.
55 P. Krakowski Fasada
dziewiętnastowieczna. Ze studiów nad architekturą wieku XIX [w:]
„Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z historii
sztuki". Kraków 1964. s. 55-96.
56 M. Jarosławiecka-Gąsiorowska Parys Filippi [w:] Polski słownik biograficzny t. 6. Kraków 1946, s. 461-462.
57
„Czas", Kraków 15 czerwca 1890. Reklama Zakładu Rzeźby Artystycznej
Kościelnej pana Chodzińskiego, który wykonuje biusty i płaskorzeźby z
popiersiami Mickiewicza (z modelu Błotnickiego,
Kazimierza Wielkiego, Jagiełły, Bolesława Chrobrego, Kilińskiego, Kopernika, Pułaskiego, Głowackiego.
8.
Dwór w Minodze. Wnętrze jadalni dekorowane galerią popiersi
królewskich gipsowych odlewów z sarkofagów wawelskich. Stan z końca XIX
w. Wg fotografii archiwalnej. Fot. J. Krzyszkowski.
no-rzeźbiarskiej.
Związek gmachu Towarzystwa Naukowego i dworu w Minodze poprzez rodzinę
Wężyków sugeruje, że autorem popiersi królewskich w Minodze był ten sam
artysta: rzeźbiarz Parys Filippi.
Wykorzystanie jako pierwowzoru
wyobrażeń władców Polski z gro-bów królewskich na Wawelu - do galerii
popiersi królów zarówno w sali Towarzystwa Naukowego Krakowskiego, jak
w willi w Minodze nie było przypadkowe. Była to konsekwencja
szczególnej roli i znaczenia - jakie w całym kraju Już od początku XIX
wieku przypisywano nekropolii wawelskiej. Kult grobów i pomników
władców i bohaterów uzyskuje wymiar patriotycznej refleksji nad wielką
przeszłością Ojczyzny. Nagrobek Kazimierza Wielkiego znalazł się w
Zbiorze widoków sławniejszych pamiątek narodowych wydanych jako ryciny
przez Zyg-munta Vogla w roku 180658. Ten sam nagrobek z sarkofagiem
Jana III
58 J. Banach Zygmunta Vogla „Zbór widoków sławniejszych
pamiątek narodowych” z roku 1806. Początki historyzmu i preromantyzmu w
polskiej ilustracji [w:] Romantyzm. Studia nad sztuką drugiej polowy
XVIII i wieku XIX. Materiały Sesji SHS Warszawa 1963. Warszawa 1967. s.
134-135.
Sobieskiego znalazł się na frontispisie podręcznika
Architektura obej-mująca wszelki gatunek murowania i budowania,
wydanego w Krakowie w 1812 roku przez ks. Sebastiana Sierakowskiego'19.
Szczególna roki w popularyzacji sarkofagów wawelskich w ikonografii
narodowej przypada jednak pomnikowemu wydawnictwu Monuiwnui Re^nuni
Polomae Cracoviensia z roku 1827, dla którego ilustracje wykonitf
Michał Stachowicz60. Wydawnictwo to wznawiane było kilkakrotnie. m.in.
w i852 roku w Petersburgu z polskim tytułem Groby i pomniki królów
polskich w ^ra^onw^.Patriotyczno-polityczna symbolika zabytków Krakowa,
w tym grobów z Katedry Wawelskiej, w okresie romantyzmu utrwalana była
przez ówczesna literaturę. Ambroży Grabowskł pisał; „Kraków. Klasyczna
ziemia nasza ... napełniona tysiącznymi pamiątkami dawnej Polski...
grobami jej królów i wodzów. gdzie każde wzgórze, każda budowla ...
przypominają inne wieki, inne koleje i wypadki życia narodu
naszego"62.Te same refleksje snut ..poel.i grobów" Edmund Wasilewski w
poemacie Katedra na Wawelu^^. Niekwestionowany autentyzm wyobrażeń z
sarkofagów wawelskich i jedyna w swoim rodzaju pozycja Krakowa
zadecydowały, że właśnie one zaważyły na narodowej świadomości
historycznej. Nie siało się lo udziałem - przynajmniej w tak
decydującym zakresie " innych pomników królewskich: to jest pierwszych
Piastów ze Złotej Kaplicy w Poznaniu czy pomnika Władysława Hermana i
Bolesława Krzywous-tego w Płocku.
IV. Wybór neorenesansowego
kostiumu stylowego dla dworu w Minodze wymaga odrębnej interpretacji.
Odegrały tu rolę. jak sadzę. nie tylko - moda artystyczna, wyrażająca
się w podatności na tradycję schinklowską. i nie tylko poglądy
estetyczne architekta Filipa Pokutyń-skiego, który wysoko cenił
renesans w teoretycznym studium pt. Juk zapatrywać się należy na
kierunek dzisiejszej architektury^ - lecz odegrały rolę również treści
znaczeniowe, które ewokow-alo skoj.ir/enie
•'J, R.iii.icli
Mn'h<iliiSl<irliu-u:ii ..Mimwwnin Hr^iniin
f'iiliiiiiin-(.'iiuiiYiriii.-: . ..['rin lli-.lrii.i'.-Ailiiiiir. l.
l;. Kr.ikoM l'ł7f,. s. 1.17,
''" op. ci!., s. 144-l?f>.
"' op. cii.. s. 1?3.
'" A. Gr.ihowski Knikiw i /pyn nAn/lct'. Kr.ików IS.Id. Wyd .1. inoiio / o.l.ilnii slim k'n;u.i Ail.nu.i C;;i riołysk.iegy.
"-' E. W.isIJe^lu II •vlw /',.»•.-/». Kr;ik6w 195?.
[-,
Poktiiyński Juk :ii{wiryHW .(1(' nn/rrr im kicniwk <l:i.wfizvi
iirrliiirkinr-. /.ni r' "MIIH 11,1 pfidslnwii'hixttfriis:inki{w:}
..Rocznik C. K. Towarzystwa Naukowego Krakowskieep". t, X Krakón 1868.
s- 258-275.
stylu budowli z jej funkcją. Styl siedziby
Towarzystwa Nauko «go Krakowskiego nawiązywał do architektury Toskanii,
Florencji M idy-ccuszów, ogólniej - do renesansowych Włoch, synonimu
ideał lego rozkwitu kultury i nauki, A Kraków cieszył się wówczas sławą
potsłfiego Rzymu, polskich Aten. Taka pozycja Krakowa, uformowana była
i t.in. poprzez wielką tradycję historyczną, przez wyjątkowy status
poHtytpiy, formalnie przynajmniej niepodległego Wolnego Miasta oraz )
"zez ożywioną działalność miejscowego środowiska intelektualnego
re-prezentowanego właśnie przez Towarzystwo Naukowe.
Natęży sądzić,
że analogiczne wartości semantyczne łączone z br-mami renesansowymi
zaważyły na wyborze formy elewacji d óru Wężyków w Minodze. Dwór
stawiał wprawdzie Teofil Wężyk, od 859 roku nowy właściciel Minogi,
ale nie bez znaczenia pozostawaj tu osoba jego ojca. kasztelana
Franciszka Wężyka, nadal niezwykle żywotnego mimo lat siedemdziesięciu,
pierwszego prezesa „Towarzy-stwa Naukowego Krakowskiego, od
Uniwersytetu odłączonego", głów-nego fundatora siedziby własnej
Towarzystwa, literata, poety, (his-toryka. To właśnie w zestawieniu z
osobą Franciszka Wężyka, praw-dziwego „uomo illustro", „1'homme des
lettres** zrozumiały staji^ się wybór formy willi włoskiej, willi
renesansowej. Wydaje się, że była to egzemplifikacja stereotypu, według
którego willa renesansowa włoska jest najwłaściwszym domem dla uczonego
i artysty, mecenasa nauki, słowem „krakowskiego Medyceusza".
Interpretację taką zdaje się potwierdzać angielski wzornik J. Papwortha
Rural Residences (1818;
wyd. 2. 1832), gdzie zamieszczono projekt „willi włoskiej dla artysty".
Ograniczone
ramy referatu nic pozwalają na wyczerpanie bogactwa zagadnień
związanych z zespołem dworu w Minodze. Dlatego 'nie została poruszona
np. problematyka parku ani innych elementów zespołu. Wybrałem natomiast
kilka - najbardziej moim zdaniem interesująch - aspektów, które
dowodzą, że dwór polski był w drugiej połowie XIX wieku nadal żywym i
twórczym problemem artystycznym i kulturowym. '
Jest to opracowanie :Zbigniewa Beiersdorfa
DWÓR POLSKI W XIX WIEKU
ZJAWISKO HISTORYCZNE
I KULTUROWE
Pod redakcją
JERZEGO BARANOWSKIEGO